Jezik

sr

en
Istraživanje u toku: MEDIJI: RAT ZA ISTINU?

Pravo građana Niša da budu informisani

Mediji ilustracija
Mediji ilustracija

Štrajk glađu niškog novinara Jovice Vasića ponovo je aktuelizovao pitanje u kakvim uslovima rade novinari u privatizovanim medijima. Istovremeno, ti mediji iz lokalnih budžeta dobijaju milionske iznose, a da niko ne kontroliše da li ispunjavaju osnovni uslov konkursa, a to je izveštavanje u interesu građana.

Jovica Vasić je stupio u štrajk zbog, kako kaže, robovskih uslova rada u niškim Narodnim novinama, u kojima je primao minimalnu zaradu, imao loše uslove za rad i bio izložen mobingu, a inspekcija nije reagovala na njegove dopise da u Narodnim novinama ima neprijavljenih radnika. Nakon devet dana Vasić je prekinuo štrajk pošto su mu predstavnici novinarskih udruženja obećali pomoć i najavili da će insistirati na kontroli trošenja novca koji se iz gradskog budžeta daje niškim medijima.

Vlasnik Narodnih novina je Tomislav Radomirović, a urednik njegov brat Vidosav Vitko Radomirović. Porodična medijska imperija Radomirovića obuhvata i RTV Belami, Nišku TV, TV Blace, TV Soko Banja, zaječarski dnevnik Timok i pirotski nedeljnik Sloboda. 

Neprijavljeni radnici

Tokom štrajka glađu, novinar Jovica Vasić, koji je radio u Narodnim novinama 22 godine, rekao je da su Nišu novinari dovedeni do “prosjačkog štapa”, da rade neprijavljeni, a da Vitka Radomirovića štite inspekcije i drugi državni organi. U prvim reakcijama na štrajk svog zaposlenog Vitko Radomirović je negirao sve optužbe.

U međuvremenu, sajt Cenzolovka je od Inspekcije rada dobio podatke da su u Niškoj TV i TV Belami tokom inspekcije zatekli osam radnika za koje poslodavac „nije imao dokaz o uređenom radno-pravnom statusu, pa mu je naloženo da dostavi potrebnu dokumentaciju“.

Samo tokom prošle i ove godine, medijima u vlasništvu Radomirovića je na ime konkursnog sufinasniranja medijskih sadržaja od javnog značaja grad Niš iz budžeta isplatio nešto više od 48 miliona dinara.
Na konkursu 2015. njegovi mediji su dobili 31,4 miliona dinara iz gradskog budžeta, odnosno više od 250.000 evra, što je iznosilo 61,5 % odsto sredstava namenjenih svim medijima.

Prema rezultatima izveštaja koji su u Nišu sproveli Biro za društvena istraživanja i Lokalni antikorupcijski forum, mediji koji su dobili najviše novca iz budžeta - TV Zona, Belami i Narodne novine - istovremeno su i mediji koji su najmanje radili na ostvarivanju javnog interesa, odnosno najviše su se bavili promocijom lokalne vlasti.

Od ovog izveštaja se ogradilo Ministarstvo za kulturu, koje ni dve godine nakon donošenja medijskih zakona nije uspostavilo mehanizme provere da li projekti podržani putem konkursa zadovoljavaju kriterijum izveštavanja u intreresu građana.

Ove godine novinarska i medijska udruženja u Nišu tražila su poništavanje lokalnog konkursa za sufinansiranje medija jer je gradska konkursna komisija dva puta odbila zahtev niškog Lokalnog anitikorupcijskog foruma da raspodelu novca nadgleda njihov predstavnik, što je predviđeno lokalnim antikorupcijskim planom koji je usvojila niška skupština.

Konkurs je ipak sproveden, a medijima u vlasništvu Vitka Radomirovića ove godine je odobreno 16,5 miliona dinara.

“Zarađeni novac” iz budžeta

Vidosav Radomirović je karijeru počeo kao fotoreporter, da bi 1980. osnovao preduzeće za organizovanje estradnih i sportskih događaja, navodi se u njegovoj zvaničnoj biografiji.

Početkom devedesetih, otvorio je prvi privatni radio u Nišu, Belami, a 1996. počela je sa radom i istoimena televizija.

Njegov brat Tomislav Radomirović je Narodne novine kupio 2006. za približno 180.000 evra. Nakon prodaje, mali akcionari su se žalili i tvrdili da je vrednost novina veća od tri miliona evra.
Gradska vlast u Nišu (DSS-SPS-URS-NS) je još 2008. donela „Odluku o informisanju javnosti“, kojom se definiše obaveza gradonačelnika da s Narodnim novinama potpiše ugovor o informisanju Nišlija. Ugovor je potpisan bez prethodno raspisanog tendera.

Godine 2015. Narodne novine i Zona plus u vlasništvu Radomirovića kupile su Nišku TV za samo 78.000 evra, što je trećina novca od sume koju su njegovi mediji dobili iz gradskog budžeta te godine.

Aleksandar Živadinović, drugi ponuđač na aukciji, izvršni direktor marketinga Niške TV, pokrenuo je postupak pred Upravnim sudom osporavajući pravo Narodnim novinama da učestvuju kao kupac u privatizaciji jer po Zakonu to nije omogućeno medijima koji se finansiraju u celini ili delom iz javnih prihoda. U prigovoru se navodi da su Narodne novine prema podacima Uprave Ministarstva finansija za trezor, od 2009. dobijale milionska sredstva iz gradskog i opštinskih budžeta.

Vidosav Radomirović je tada tvrdio da je reč o "zarađenom novcu", a ne o "finansiranju iz javnih kasa".

Čekajući Komisiju

Da li privatizovani mediji ispunjavaju obaveze iz kupoprodajnih ugovora, uključujući obaveze prema zaposlenima, pitanje je koje je Insajder.net još u septembru uputio Ministarstvu privrede. Kako nam je tada rečeno, o kršenju obaveza odlučivaće Komisija za kontrolu izvršenja obaveza kupaca, nakon čega će javnost biti obaveštena. Od tada nikakve informacije o toj kontroli nismo dobili. 

U međuvremenu, novi štrajk su zbog neisplaćenih plata najavili i zaposleni u RTV Kragujevac koju je prošle godine uz još sedam medija kupio kruševački biznismen Radoica Milosavljević.

Prema istraživanju Insajdera, privatizovana RTV Kragujevac je za godinu i po dana iz gradskog budžeta dobila oko 300.000 evra. Istovremeno, Radoica Milosavljević se upisao kao vlasnik 650 kvadrata poslovnog prostora u centru Kragujevca, koji koristi RTV Kragujevac, a čija je tržišna vrednost oko pola miliona evra.

MEDIJI: RAT ZA ISTINU?

  • „Šum u komunikaciji“ oko poslovanja Tanjuga

    Novinska agencija Tanjug ne samo što duže od godinu dana radi bez zakonskog okvira, već ni državni organi ne mogu da se dogovore ko je nadležan da odgovora na pitanja u vezi s Tanjugom. 

  • Stanje u medijima nikad gore - i tako već godinama (VIDEO)

    Cenzura i autocenzura, tabloidizacija, ostrašćenost, medijski linč „nepodobnih“, politički i ekonomski pritisci, zastrašivanje novinara - samo su neki od problema na koje novinarska udruženja i nevladine organizacije upozoravaju na Svetski dan slobode medija. Kao konstanta u ocenjivanju domaće medijske scene može se čuti da je „stanje u medijima u Srbiji gore nego ikada”. I tako je već godinama.

  • Stevićeva: Kada novinar postavlja pitanje, predstavnik vlasti treba da se trese, a ne obrnuto

    „U normalnoj zemlji predstavnik vlasti je taj koji se trese kada novinar postavlja pitanje, a ne obrnuto“, jedna je od poruka novinarke i dnevne urednice portala Insajder.net Irene Stević.

    Povodom početka nove sezone Insajdera bez ograničenja, Irena Stević govorila je za TV N1 o predstojećim emisijama, uređivačkoj politici u predizbrnoj kampanji, pristupu temama na dnevnom nivou, ali i ulozi novinarstva u Srbiji.

  • Pravo građana Niša da budu informisani

    Štrajk glađu niškog novinara Jovice Vasića ponovo je aktuelizovao pitanje u kakvim uslovima rade novinari u privatizovanim medijima. 

  • Radoica Milosavljević ostaje i bez RTV Pirot?

    Od osam medija koje je 2015. kupio Radoica Milosavljević, dva su ugašena, privatizacija jedne televizije je poništena, a ni i u jednoj nije izvršena obaveza investiranja.

  • Radoici Milosavljeviću oduzeta RTV Kragujevac

    Ministarstvo privrede saopštilo je da je poništilo privatizaciju Radio-televizije Kragujevac i naplatilo bankarsku garanciju od Radoice Milosavljevića, kruševačkog biznismena koji je u oktobru 2015, uz još sedam medija, kupio kragujevačku televiziju.

  • Novinarska solidarnost na delu

    Protesti s porukom „novinari ne kleče“ i stalni pozivi novinara na solidarnost s kolegama u potpunoj su suprotnosti s ćutanjem velikog broja redakcija na brojne primere medijskog linča kroz koji prolaze i novinari. 

    Zbog upadljivog ćutanja danas smo pozvali urednike uticajnijih medija, pročitajte njihove odgovore.

  • Zakon ne važi za povlašćene medije

    List Informer ponovo krši Zakon o javnom informisanju i niko od nadležnih ne reaguje. 

  • Intervju sa Oljom Bećković

    Olja Bećković, i pored toga što tvrdi da je ukidanje emisije Utisak nedelje posledica cenzure, smatra da su za ovakvo stanje u medijima krivi najugledniji predstavnici novinarske profesije.

  • "Novinari ne kleče": Ministar nezainteresovan za svoj posao

    Novinari okupljeni oko inicijative "Novinari ne kleče" saopštili su danas da je ministar za kulturu i informisanje Ivan Tasovac "nezainteresovan za posao za čije ga obavljanje plaćaju građani".

  • Tasovac: Niti sam patrijarh, niti Musolini

    Ministar kulture i informisanja kaže da nije sve savršeno počelo da funkcioniše u medijima kada je on postao ministar, ali mu je, kako naglašava, „dosta ovih koji kukumavče kako nikad nije bilo gore“

  • Sloboda govora ili anarhija?

    Stanje u medijima u Srbiji gore je nego ikada. Zvuči poznato?

  • Odgovori Aleksandra Vučića na pitanja Insajder.net-a

    Kako je zakazan intervju s premijerom Srbije?

  • Zašto "Rat za istinu?"

    Tema „Rat za istinu?“ o medijima biće otvorena u narednom periodu u rubrici Insajder u izgradnji. 

  • Vučić: Moramo da menjamo svoj odnos prema medijima

    Teza o novinarima “stranim plaćenicima” je besmislena, a neprimerena i najteža kvalifikacija koju je kao premijer izrekao na račun medija, jeste izjava da su novinari BIRN-a “lažovi”, izjavio je premijer Srbije Aleksandar Vučić u intervjuu za Insajder.net, u kojem je odgovarao na pitanja o stanju u medijima.