Jezik

sr

en

Sajt specijalizovan za medijski linč i sateliti u orkestriranoj kampanji protiv Insajdera

Portal prismotra.net, specijalizovan za medijski linč, čiji je vlasnik sakrio identitet preko provajdera u Panami, a IP adresu servera sakrio preko klaudflera, objavio je danas tekst o autorki Insajdera pun laži, sa očiglednim ciljem pokušaja diskreditacije kako autorke Insajdera, tako i cele redakcije. Ni nepoznat vlasnik, ni činjenica da tekst ne ispunjava osnovne profesionalne norme, nije bila prepreka lokalnim medijima, koji se finansiraju iz budžeta građana, da takav tekst prenesu što ukazuje da je reč o orkestriranoj kampanji.

Insajder: Novinari mete
Foto: Insajder / Novinari mete

Portal prismotra.net registrovan je krajem prošle godine na zaštićenom domenu, nema impresum, sakriveno je i ko je vlasnik domena.

Prismotra.net ne postoji u bazi medija u Srbiji.

Ovaj portal od svoje registracije u decembru prošle godine služi za medijski linč pojedinaca i organizacija koji na bilo koji iznose kritike na račun vlasti. Na meti ovog sajta našli su su aktivisti nevladinih organizacija i novinari.

Njihove tekstove, kao po komandi, prenose lokalni mediji. Time ko su vlasnici lokalnih medija i kako se ti mediji finansiraju, Insajder se bavio u serijalu „Tačka” u junu ove godine.

U serijalu je opisana i matrica medijskog linča – plasiranja i širenja lažnih informacija o pojedincu ili grupama kojima se tako crta meta na čelu.

Lokalni mediji kao po komandi

Tekst pun laži i bez ičijeg potpisa sa opskurnog sajta prenelo je nekoliko lokalnih medija.

Tužbe

To što su tekst sa portala čiji je vlasnik nepoznat preneli lokalni mediji koji zavise od novca iz budžeta, a koje su u najvećem broju kupili ljudi koji se dovode u vezu sa strankama na vlasti, pokazuje da postoji osmišljena i orkrestrirana matrica medijskog linča. 

Kreatori teksta na portalu prismotra.net u pokušaju diskreditacije urednice i autorke Insajdera, pa samim tim i cele redakcije, idu toliko daleko da zloupotrebljavaju čak i činjenicu je Brankici Stanković, zbog procene nadležnih državnih službi da joj je ugrožena bezbednost, 2009. godine određeno 24- časovno policijsko obezbeđenje.

Advokatski tim redakcije Insajder podneće tužbu protiv portala prismotra.net, kao i protiv medija koji su preneli tekst. 

Današnji tekst sa sajta prismotra.net preneli su RTV Pančevo i Dunav TV u vlasništvu Radoice Milosavljevića, kao i Vranjska TV čiji je vlasnik i urednik Zoran Veličković i užički portal Infopress čiji je izdavač preduzeće Konzum Lav, u vlasništvu firme registrovane u SAD.

Radoica Milosavljević je u privatizaciji 2015. postao vlasnik čak osam lokalnih medija u Srbiji. Do 2012. bio funkcioner Socijalističke partije Srbije, da bi se kasnije dovodio u vezu sa SNS jer je bio jedan od 27 članova konzorcijuma koji su kupovali poslovne prostore za Srpsku naprednu stranku.

Zoran Veličković je za sebe 2017. rekao da je lojalan SPS-u.

„Zapišite da je Zoran Veličković od rođenja crven, bio, jeste i kao crven će umreti i nikada se neće odreći SPS, a na njima je da li će se odreći mene”, prenele su njegovu izjavu Vranjske.

O tome da je reč o sinhronizovanim kampanjama diktiranim iz istog centra svedoči nedavni primer kada je čak sedam lokalnih medija prenelo tekst portal prismotra.net o novinaru Lazaru Čovsu i Beogradskom centru za bezbednosnu politiku.

Spuštanje slušalice - manir Radoice Milosavljevića

Novinari Insajdera kontaktirali su vlasnika RTV Pančevo i TV Dunav Radoicu Milosavljevića sa pitanjem zbog čega prenose tekst sa sajta čiji je vlasnik skriven, a koji pritom ne ispunjava ni najosnovnije profesionalne standarde ili je možda on upoznat sa vlasništvom i zna da je tekst naručen.

Milosavljević je u kratkom telefonskom razgovoru rekao da je Insajder o njemu pisao bez činjenica. Na pitanje šta od onoga što je Insajder objavljivao o njemu nije tačno, Milosavljević je spustio slušalicu. Spuštanje slušalice je, inače, manir Radoice Milosavljevića.

Kontaktirali smo i glavnu i odgovornu urednicu RTV Pančevo Jasminu Petković koja nam je rekla da ne može da odgovori na naša pitanja dok se ne konsultuje sa direktorkom televizije. Na konstataciju da o sadržaju ne odlučuje direktorka, već ona kao glavni i odgovorni urednik, Jasmina Petković je rekla da to zna, ali da ipak ne može da nam odgovori na pitanja dok se ne čuje sa direktorkom. Iako je obećala da će se javiti, to se nije desilo do objavljivanja ovog teksta.

Inače, direktorka te televizije je Tatjana Cuk. Mediji o njoj pišu da je šefica marketinga u džudo klubu Crvena Zvezda, a na sajtu se vodi kao član Skupštine kluba.

Kontradiktorni urednik TV Vranje: Tekst mi se dopao jer je pisan jezikom protiv koga se borim

Novinari Insajdera kontaktirali su i Zorana Veličkovića, koji tvrdi da je sam odlučio da prenese tekst sa portala prismotra.net i da mu to niko nije tražio. Tvrdi i da ne zna ko je vlasnik portala.

„Naručeno mi nije, niti je naređeno. Ne znam da li je naručeno njima. Meni se učinio interesantnim i zbog toga sam ga i objavio”, kaže Veličković.

Na pitanje zašto prenosi tekstove koji ne ispunjavaju nijedan profesionalni standard i to sa portala čiji vlasnik nije poznat, Veličković daje kontradiktorna objašnjenja.

Kaže kako su i o njemu objavljivani lažni tekstovi bez ikakvih posledica, pa je i on odlučio, ne samo da prenosi takve tekstove, već da će to ubuduće biti i njegova uređivačka politika. 

Veličković tvrdi da je portal vranjske.info o njemu objavljivao neistine, a on je zaključio da je taj portal blizak sa Insajderom, pa je rešio da pusti tekst o autorki i urednici Insajdera. Na pitanje na osnovu čega je zaključio da su dva portala bliska, kaže po mnogo čemu.

Na pitanje zar mu ne smeta ni to što je vlasništvo portala prismotra.net skriveno, kaže da to nije u redu. 

„Na žalost neko drugi pokušava da zagadi ovu našu medijsku scenu”, kaže Veličković.

Na konstataciju da to i sam radi, kaže da to nije tačno i da je to samo izraz njegovog revolta jer sudovi ne reaguju kad drugi pišu o njemu, kako tvrdi, neistine.  

„Zašto neko ima apsolutno pravo da se tako ponaša i zašto je to dozvoljeno samo jednom broju medija. Mi smo onda rešili da i mi počnemo. Medijska scena je toliko kontaminirana da nam samo preostaje da svi krenemo da objavljujemo laži, izmišljotine, neproverene činjenice, po principu reče mi jedan čovek”, kaže Veličković.  

Na pitanje da li to znači da je svestan da je njegov medij TV Vranje preneo tekst za koji je i sam svestan da je laž, Veličković kaže da on ne zna da li je to laž. 

„Tekst mi se dopao jer je pisan jezikom protiv koga se borim”, zaključuje Veličković.  

Fantomski portali

Portal prismotra.net nije prvi portal koji služi isključivo u svrhu medijskog linča svakoga koga doživljava kao protivnike vlasti.

Pre ovog portala u blaćenju novinara, predstavnika civilnog sektora i opozicionih političara prednjačio je portal istraga.rs, koji je u međuvremenu nestao sa veba. Vlasnik tog domena, kako je otkrio VOICE, poslovno je povezan sa Lavom Pajkićem koji je na poslednjim izborima dobio poslanički mandate na listi SNS, a poznat je kao voditelj emisije „Kontravizija” na Pinku, u kojoj primenjuje propagandne, neprofesionalne metode diskreditacije svih koje smatra protivnicima vlasti.

Insajder

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.