Jezik

sr

en

Kineski Ziđin od sutra zvanično preuzima RTB Bor

Kineska kompanija Zijin trebalo bi da sutra zvanično preuzme Rudarsko-topioničarki basen (RTB) Bor, jedinog proizvođača bakra, zlata i srebra u Srbiji.

BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC/MO: RTB Bor
Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC/MO / RTB Bor

Kompanija Zijin je izabrana za strateškog partnera jer je na tenderu ponudio kupovinu udela od 63 odsto u RTB-u, biznis plan u vrednosti 1,26 milijardi dolara, obaveznu investiciju od 350 miliona dolara, izmirenje duga RTB-a od 200 miliona dolara i očuvanje 5.000 radnih mesta.

Zijin je jedan od najvećih kineskih proizvođača zlata, a druga po veličini u proizvodnji bakarne rude. U devet zemalja zapošljava 17.500 radnika, a prošle godine bila je na 22. poziciji najvrednijih rudarskih kompanija u svetu čije su akcije na berzi.

Godišnji poslovni prihod ove firme iznosi 10 milijardi evra (oko 78 milijardi juana), dok čista dobit grupacije dostiže više od 230 miliona evra (oko 1,8 milijardi juana).

Tenderom je bilo predviđeno da strateški partner RTB-a za udeo u vlasništvu te kompanije mora da investira najmanje 350 miliona dolara.

Podnosilac ponuda mogla je biti domaća ili strana kompanija koja se najmanje 10 godina bavi eksploatacijom ili proizvodnjom bakra ili ostalih plemenitih metala.

Isplata starih dugova Bora

Istovremeno, građani Srbije i dalje plaćaju stare dugove RTB Bor. Podsetimo, Arbitražni sud u Ženevi doneo je prošle godine presudu da je Srbija dužna da grčkoj metalurško-energetskoj kompaniji Mitilineos plati kompenzaciju u visini oko 40 miliona dolara zbog spora oko ulaganja u RTB Bor.

S tim u vezi početkom februara Vlada Srbije i grčka kompanija potpisale su sporazum da Srbija toj firmi isplati 40 miliona dolara kompenzacije, na šta se obavezala odlukom arbitražnog suda u Švajcarskoj zbog ugovora koji je kompanija RTB "Bor" potpisala 1990-ih godina, a nije ga ispunila.

Za izbor strateškog partnera za RTB Bor stigla je i ponuda ruske firme Ju gold. Ponude za strateško partnerstvo sa RTB Bor, osim kineske i ruske kompanije, dostavio je i kanadski Dajmond fild, ali je ta kompanija ispala iz trke zbog nepotpune dokumentacije.

Država već godinama nastoji da proda RTB Bor, a kineska kompanija Ziđin se kao potencijalni kupac pominje još od prošle godine.

Još bez odgovornih za nekontrolisano trošenje

Uprkos zakonskom rešenju da javne i državna preduzeća treba voditi profesionalni menadžment koji je izabran na tenderu, dosadašnji generalni direktor RTB Bor Blagoje Spaskovski, na ovom mestu nalazi se već godinama, a kako je nedavno najavio, u ovoj kompaniji će ostati još tri godine pod ugovorom.

Blagoja Spaskovskog Vlada Srbije imenovala je na mesto generalnog direktora krajem oktobra 2008, a na predlog tadašnjeg ministra ekonomije i lidera URS-a Mlađana Dinkića.

Upravo tada je počeo novi investicioni ciklus u Boru. Kako je Insajder objavio u serijalu Rudnik dugova 2013, novi investicioni ciklus u Boru pretvorio se u nekontrolisano trošenje sredstava.

Uprkos brojnim dokazima o zloupotrebi sredstava do danas za to niko nije odgovarao.

Najbolji primer nekontrolisanog trošenja je upravo gradnja Topionice koja je koja je građena kreditima za koje je garantovala država.

Kako je objavio Insajder, gradnja nove Topionice uvećana je trostruko za tri i po godine godine - sa 100 na čak 300 miliona evra. Posao je dodeljen kanadskoj firmi Lavalin u direktnim pregovorima, bez tendera, a ceo posao je završen u uskom krugu ljudi.

Početkom godine mediji su objavili da je policija po nalogu Tužilaštva za organizovani kriminal počela predistragu o jednom od najvećih poslova u RTB-u poslednjih decenija - gradnji Topionice.

Kako je ova investicija započeta u vreme kada je ministar ekonomije bio Mlađan Dinkić, a upravo je njegovo ministarstvo odobrilo ceo posao, on je u januaru saslušan u policiji u svojstvu građanina, a jedna od tema je bila i Topionica. Do danas Tužilaštvo za organizovani kriminal nije pokrenulo istragu u ovom slučaju, a na svako novinarsko pitanja dokle se stiglo, odgovor je da je u toku predistražni postupak.

Insajder se poslovanjem RTB-a Bor bavio u serijalu Rudnik dugova još 2013.

(Ne)zamenjivi Spaskovski

Blagoje Spaskovski je tokom 90-ih bio je član SPS i direktor Rudnika bakra Bor, zavisnog preduzeća RTB-a, a smenjen je posle promene vlasti 2000. Nakon bezuspešnih pokušaja prodaje, a zatim i pronalaženja strateškog partera za RTB, oktobra 2008. Spaskovski dolazi na čelo ove kompanije.

Blagoje Spaskovski pominje se u beloj knjizi MUP-a Srbije iz 2002. zbog, kako se navodi, zloupotreba u poslovanju prilikom nabavljanja opreme za Rudnik bakra Bor. Zbog malverzacija u poslovanju dok je bio na čelu preduzeća, protiv njega je posle 2000. godine podignuto više krivičnih prijava, ali je na sudu oslobođen optužbi 2004. Po postavljenju na mesto direktora RTB 2008. Blagoje Spaskovski postao je funkcioner URS-a. Bio je nosilac liste URS i SDPS na lokalnim izborima u Boru 2010. godine.

Kako su se odnosi snaga na političkoj sceni menjali, tako je i Blagoje Spaskovski menjao stranke kojima je davao podršku. Po odlasku Mlađana Dinkića sa funkcije ministra u Vladi Mirka Cvetkovića od februara 2011, Spaskovski je davao podršku funkcionerima Demokratske stranke. Ministri iz ove partije posećivali su RTB, a u ovoj firmi nekoliko puta bio je i tadašnji predsednik Srbije i DS-a Boris Tadić. Iako je formalno i dalje bio predsednik URS-a u Boru Blagoje Spaskovski na parlamentarnim izborima u maju 2012. nije bio na listi ove stranke, a na predsedničkim izborima na kojima je URS imao svog kandidata podržao je lidera DS Borisa Tadića.

Nakon izbora 2012. kada Demokratska stranka nije uspela da formira Vladu Srbije, već su u vladajuću koaliciju ušle SPS, SNS i Ujedinjeni regioni Srbije, Spaskovski je ponovo počeo da dolazi na sednice Glavnog odbora URS-a.

Kada je promenjena vladajuća koalicija u Boru – izbačena Demokratska stranka, a umesto nje u vlast ušla Srpska napredna stranka, generalni direktor RTB-a, koji je bio i predsednik lokalnog odbora URS-a u Boru, Blagoje Spaskovski prešao je u SNS.

Izvor: Beta, Insajder

 

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.