Jezik

sr

en

CINS objavio izveštaj REM o izborima 2016: Televizije u službi vladajuće stranke

Centar za istraživačko novinarstvo (CINS) objavio je izveštaj REM-a o medijskom izveštavanju tokom izborne kampanje 2016. godine. Iako statut REM-a predviđa javnost u radu, ovo regulatorno telo nikada nije objavilo taj dokument, a pojedini članovi REM-a su tvrdili da on i ne postoji. Izveštaj do koga je došao CINS pokazuje da su tokom kampanje za izbore 2016. godine televizije s nacionalnom frekvencijom favorizovale vladajuću Srpsku naprednu stranku. Pojedine televizije posvetile su aktivnostima SNS-a više od polovine ukupnog predizbornog programa.

REM
REM

Prema izveštaju REM-a koji je objavio CINS, televizije s nacionalnom frekvencijom su u periodu od 4. marta do 21. aprila 2016. godine emitovale oko 11 sati predizbornog programa, uključujući vesti, specijalne emisije i plaćene oglase.

Izveštaj je pokazao da su nacionalni emiteri najviše vremena posvetili izveštavanju o aktivnostima vladajuće stranke, dajući joj u pojedinim slučajevima čak četiri puta više vremena nego opoziciji.

Samo u redovnim informativnim emisijama na svim televizijama, u ukupnom vremenu posvećenom izborima više od trećine bilo je rezervisano za aktivnosti Srpske napredne stranke. 

Komercijalne televizije prekršile zakon više od 12.000 puta

Novinari Insajdera nedavno su analizirali Izveštaj o ispunjavanju zakonskih i programskih obaveza komercijalnih emitera REM za 2018. godinu, koji je pokazao da komercijalne televizije ne ispunjavaju ni minimalne uslove na koje su se obavezale prilikom dobijanja nacionalnih frekvencija. Samo tokom prethodne godine prekršile su zakon više od 12.000 puta.

Iako REM po Zakonu ima pravo da emiterima ukine frekvencije, članica Saveta REM Olivera Zekić u izjavi za Insajder kaže da takva mera do sada nije ni predložena, ni razmatrana.

“Na takav način bi se verovatno poslala poruka, ali da bi se nekome oduzela frekvencija morali bi da se slože svi u Savetu REM-a”, kaže Olivera Zekić.

U vestima i dnevnicima RTS-a SNS je zauzeo 22 odsto ukupnog vremena namenjenog izborima, dok je u informativnim emisijama TV Pink i TV Hepi vladajućoj stranci bilo posvećeno i više od 50 odsto predizbornog programa.

Zanimljivo je da je na TV Hepi, predstavnicima SNS-a i SPS-a omogućena promocija u trajanju od preko osam sati, dok je na istoj televiziji u posmatranom periodu Demokratska stranka dobila samo 25 minuta.

U izveštaju REM-a navodi se da je i TV Pink u svom programu favorizovala izbornu listu SNS - Aleksandar Vučić. Ovoj listi je posvećeno više od pet sati informativnog programa, više nego što su dobile sve ostale stranke zajedno.

REM konstatuje da, za razliku od prethodnih izbora, TV B92 i TV Prva nisu emitovale specijalne emisije, odnosno stranačka sučeljavanja i tematske debate. Umesto toga, na B92 emitovana je samo emisija u kojoj je Aleksandar Vučić gostovao s direktorkom Fonda za humanitarno pravo Natašom Kandić i novinarom Dejanom Anastasijevićem.

S druge strane, TV Prva je tokom kampanje prikazala specijalnu dokumentarnu emisiju “Ko je Aleksandar Vučić” posvećenu poreklu, odnosno detinjstvu lidera SNS. Na ovoj televiziji političari, i to isključivo oni iz vladajuće koalicije, bili su tokom kampanje zastupljeni i u zabavnom program - emisijama 150 minuta i Ekskluziv.

Palma Plus u službi JS i SPS, na TV As iz Šapca dominantan Zelenović

Zajedno sa parlamentarnim, 2016. godine održani su pokrajinski i lokalni izbori. Izveštaj REM o nadzoru lokalnih emitera takođe pokazuje da su mediji favorizovali stranke na vlasti.

Tako je, na primer, Radio-televizija Kragujevac, koju je 2015. godine sa još sedam medija kupio kruševački biznismen Radoica Milosavljević, tokom izbora 2016. listi Srpske napredne stranke omogućila skoro 72 odsto vremena u vestima i dnevnicima.

Još drastičniji je primer TV Kraljevo na kojoj je SNS dobila više od 80 odsto vremena u dnevnim informativnim emisijama, SPS 12 odsto, a preostalih četiri odsto podelili su Pokret za Kraljevo i DS.

U svojim centralnim informativnim emisijama, TV Palma Plus iz Jagodine je preko 85 odsto ukupnog predizbornog vremena posvetila aktivnostima Jedinstvene Srbije, stranke gradonačelnika Dragana Markovića Palme kao i njegovog koalicionog partnera SPS-a.

S druge strane, TV As iz Šapca je favorizovao koaliciju predvođenu DS-om, i ujedno gradonačelnikom Šapca Nebojšom Zelenovićem. As je ovoj koaliciji dao 51,3 odsto prostora u vestima i dnevnicima, sat vremena više nego drugoplasiranom SNS-u.

REM nikada nije objavio izveštaj

Podaci o medijskom izveštavanju tokom izbornog ciklusa 2016. godine koji je danas objavio CINS, prvi je izveštaj koji REM nije predstavio javnosti još od 2003. godine. Iz ovog tela su tvrdili da su postupali po zakonu i vršili kontrolu rada emitera iako su odbili da objave rezultate te kontrole. Pojedini članovi REM-a su navodili da izveštaj o nadzoru medija i ne postoji.

Iako je prema zakonu REM dužan da kontroliše rad pružalaca medijskih usluga u vreme predizborne kampanje, a prema Statutu rad REM-a mora biti javan, ovo telo je već na sledećim, predsedničkim izborima donelo odluku da neće pratiti izveštavanje medija tokom kampanje već da će postupati samo po prijavama građana.

Ovakvu odluku u REM-u su obrazložili tehničkim razlozima, odnosno nedostatkom softvera. Zanimljivo je međutim da  je REM softver za monitoring nabavio još 2012. godine, a prema izjavama predstavnika stručnih službi REM-a taj softver je  korišćen za nadzor sve do predsedničkih izbora 2017. godine.

Izvor: CINS, Insajder

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.