Jezik

sr

en

Potvrđena presuda bivšem savetniku Ilustrovane politike zbog vređanja Verana Matića

Viši sud u Beogradu potvrdio je presudu Prvog osnovnog suda kojom je Goran Kozić, bivši savetnik glavnog i odgovornog urednika lista „Ilustrovana politika“, oglašen krivim za uvredu predsednika Komisije za istraživanje ubistva novinara Verana Matića. Povod za tužbu bio je jedan iz serije tekstova u Ilustrovanoj Politici, u kojima se nedeljama vodila kampanja protiv Matića i članice Komisije Ljiljane Smajlović.

Veran Matić
Veran Matić

Govor mržnje, vređanja i pokušaj diskreditacije novinara i članova državne Komisije za istraživanje ubistva novinara počeli su naslovnicom „Psi su pušteni“ u Ilustrovanoj politici u oktobru 2018. Tekstove u najgorem maniru devedesetih godine potpisivali su Goran Kozić i Đorđe Martić. Kampanja je trajala mesec i po dana, a u njima su Veran Matić i Ljiljana Smajlović proglašavani lopovima, antiratnim profiterima i izdajnicima.

Prvostepeni sud je u junu prošle godine kaznio Gorana Kozića novčanom kaznom u iznosu od 150.000 dinara. Postupak je vođen po privatnoj tužbi Verana Matića zbog navoda u tekstu „Verane, Verane, MAMOGRAFU jedan“. Tekst je objavljen u listu „Ilustrovana politika“, u decembru 2018. godine.

Kozić se žalio na prvostepenu presudu.  Međutim, Viši sud je njegovu žalbu odbio kao neosnovanu i potvrdio osuđujuću presudu prvostepenog suda.

“Odluku suda kojom je pravosnažno potvrđena presuda Goranu Koziću, smatram ohrabrenjem da se u svim slučajevima traži pravda za uvredu, govor mržnje, pretnje i sve druge pojave koje su postala svakodnevica kada je reč o novinarskoj profesiji. U nekoliko tekstova Ilustrovane politike u decembru 2018. godine načinjen je niz povreda kodeksa novinara i prekršaja, koji su  predstavljali direktni povratak u retoriku devedesetih godina. Verujem da će ova presuda biti pravilo sudske prakse, a ne izuzetak, kada je reč o suočavanju sa nekažnjivošću, uvredljivim govorom i govorom mržnje, opasnim hajkama i kampanjama prema profesionalnom izveštavanju i zastupanju interesa profesije, kao i prema istraživanju nasilja prema novinarima i nerazjašnjenim ubistvima novinara”, rekao Veran  Matić je povodom odluke Višeg suda.

Tekstove u državnom nedeljniku osudili i predstavnici institucija

Ilustrovana Politika, u kojoj su objavljeni sporni tekstovi, nedeljnik je u sastavu kompanije Politika, čiji je većinski vlasnik država Srbija. 

Na očigledan govor mržnje u ovim tekstovima reagovale su i nadležne državne institucije.

Zbog tekstova o Ljiljani Smajlović i Veranu Matiću, Ministarstvo kulture i informisanja izrazilo je žaljenje što “naslovnica Ilustrovane politike nije po merilima dobrog ukusa“. Osuda je stigla i od poverenice za zaštitu ravnopravnosti Brankice Janković. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić na svom Tviter profilu osudio je „brutalne napade“ na Smajlović i Matića. Ubrzo nakog toga je i savetnica za medije predsednika Srbije Suzana Vasiljević podnela ostavku na mesto člana Nadzornog odbora Politike AD uz objašnjenje da ne želi da daje podršku takvoj uređivačkoj politici.

Goran Kozić saopštio je potom da podnosi ostavku na mesto savetnika glavnog i odgovornog urednika "Ilustrovane politike" jer je zaključio da je njegov pristup uređivanju novina neprihvatljiv.

“Izvinjavam se svima koje sam svojim načinom pisanja uvredio, ili ponizio. Izvinjavam se svojoj porodici, svojoj deci i državnom vrhu", naveo je Kozić u ostavci.

Ko su Kozić i Martić

Autori tekstova - Goran Kozić i Đorđe Martić, poznati su iz vremena režima Slobodana Miloševića devedesetih godina. Kozić je bio glavni urednik TV Politike, dok je Martić bio urednik Ekspres Politike, u vreme kada je objavljen tekst „Ćuruvija dočekao bombe“, a nakon kojeg je novinar i vlasnik „Dnevnog Telegrafa“ Slavko Ćuruvija i ubijen na Uskrs 1999.

Rad Komisije za istraživanje ubistva novinara bio je presuda za podizanje optužnice za ubistvo Slavka Ćuruvije čak 15 godina nakon zločina. Specijalni sud doneo prvostepenu presudu u aprilu 2019, a njome je potvrđeno da je Slavka Ćuruviju ubila je država, odnosno njena tajna služba. Sporni tekstovi protiv članova Komisije objavljeni su u jeku tog suđenja.

 

 

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.