Jezik

sr

en
Insajder u izgradnji: PREDSEDNIČKI IZBORI 2017.

Monitoring medija: Apsolutna dominacija Vučića

Srđan Ilić: Naslovne strane dnevnih novina 30 Mart 2017
Foto: Srđan Ilić / Naslovne strane dnevnih novina 30 Mart 2017

Monitoring predizborne kampanje u medijima u Srbiji 2017, koji od 1. februara sprovodi Novosadska novinarska škola, pokazao je da je u više medija u ovom izbornom ciklusu dominirao kandidat Srpske napredne stranke za predsednika Aleksadar Vučić.

Monitoring je obuhvatio centralne informativne emisije Radio-televizije Srbije, RT Vojvodine, televizija Pink i N1, a posmatrane su uglavnom dužine izjava predsedničkih kandidata u sekundama.

Pink Vučiću 17.000, Šešelju 65 sekundi

Rezultati monitoringa za RTS od 9. do 29. marta pokazali su da svi kandidati osim Aleksandra Vučića, koji dominira, imali ujednačenu zastupljenost, dok je kandidat Luka Maksimović dobio najmanju vidljivost. 

Naslovne strane obezvredile monitoring

Skrozza je izjavila da su naslovne stranice velikog broja današnjih štampanih izdanja novina, na kojima je reklama za predsedničkog kandidata Aleksadra Vučića, "dovele do potpunog apsurda sve monitoringe koji su rađeni u kampanji".

"Ove naslovnice obezvređuju sve monitoringe. Ako ja u poslednjih mesec dana posmatram osam štampanih medija, čak šest ima tu naslovnicu i to ne može da se svrsta u dominantno prisustvo jedne ličnosti na naslovnici jer bi to značilo da na njoj još nečega ima", ocenila je Skrozza.

Ona je rekla da ne postoji mera kojom ovakav potez može da se izmeri, već je reč o "veličini koju mi ne možemo da izmerimo ni na jedan do sada poznat način".

Prema njenim rečima, ne postoji ni zakon na koji bi se medijski stručnjaci mogli pozvati i reći da je prekršen.

"Niko ko je pravio zakone, ne samo ovde već i bilo gde na svetu, nije mogao da pojmi da bi moglo da dođe do ovakve situacije, da jedan kandidat na predsedničkim izborima zakupi sve naslovne strane dnevnih novina", rekla je Skrozza.

Slična situacija je u tom periodu zabeležena i na RTV, gde je Vučić ubedljivo dominantan, i to na osnovu obe funkcije koje je imao u kampanji (predsednički kandidat i premijer), a jedini grafikon na kom opozicioni kandidat ima vodeću poziciju je Dnevnik RTV na mađarskom jeziku, gde je najvše prostora dobio Saša Janković.

Analiza Nacionalnog dnevnika televizije Pink pokazala je da je Vučić dobio više od 17.000 sekundi, naspram drugog Vojislava Šešelja - 65 sekundi, a u poslednje dve nedelje kampanje niko osim Vučića nije imao direktnu izjavu u tom dnevniku.

Jedina televizija koja je imala gotovo ravnomerno zastupljene kandidate je N1, ali je i na ovoj televiziji više od 1.300 sekundi dobio Vučić, dok je sledeći po zastupljenosti Janković.

"Kada bismo posmatrali televizijske sekunde kao glasove birača, najviše šanse za drugi krug na RTS-u imali bi Janković, Jeremić i Radulović, na RTV-u Šešelj, a na Pinku ne bi bilo drugog kruga, već bi Vučić osvojio 99,6 odsto glasova", rekao je istraživač NNŠ Stefan Janjić.

Istraživanje je pokazalo i da je zahvaljujući kampanji povećana vidljivost Lige socijaldemokrata Vojvodine i pokreta Dosta je bilo, pošto su lideri tih stranaka odlučili da se kandidauju na predstojećim izborima.

O izborima 72 odsto naslovnih strana

Istraživačica CRTA Tamara Skroza, koja se bavila analizom naslovnih strana štampanih medija u kampanji, kazala je da od 15. februara praćeno osam listova i 330 naslovnih strana, a od njih je čak 72 odsto imalo prikazane političare i odnosile su se direktno ili indirektno na izbore.

Kako je navela Skroza, od 239 naslovnica koje su se odnosile na izbore, Vučić je kao dominantna ili manje diominantna ličnost prikazan na 147 naslovnica.

Istraživačica BIRODI Snežana Đapić kazala je da je u njihovu analizu uključeno šest televizija s nacionalnom frekvencijom, a između ostalog kampanju su razdvojili na predsedničku i "funcionersku".

"U prve tri nedelje kampanje imamo Vučića koji kao premijer dobija impozantnih više od 25.000 sekundi kao premijer i dodatnih 13.500 sekundi kao kandidat", objasnila je Đapićeva.

Više od 100 pritužbi REM-u

Predstavnica Pokreta Podrži RTV Maja Leđenac kazala je da je taj pokret sproveo kvalitativnu analizu i na osnovu zakona i pravilnika, a uz pomoć građana koji su se pridružili akciji, podnosio prijave Regulatornom telu za elektronske medije o nepravilnostima u izveštavanju.

"Podneli smo prijave REM-u na rad RTV u kampanji, koji je pokazao nebalansirano, navijačko izveštavanje, apsolutnu favorizaciju Vučića, kršenje kodeksa i svih zakona i pravilnika, a taj medij se oglušio i na pozive da ima obavezu da omogući građanima da na osnovu kvalitetnih informacija donesu svoju odluku o glasu", kazala je Leđenac.

Dodala je da nisu istinite tvrdnje predstavnika REM-a da im je stiglo svega tri prijave građana po kojima su dužni da postupaju jer Pokret ima dokaze da je tokom protekle tri nedelje upućeno više od 100.

Predstavljanje rezultata monitoringa CRTA, Novosadske novinarske škole, BIRODI-ja i Pokreta Podrži RTV organizovani su u Novosadskoj novinarskoj školi.

Izvor: Beta

PREDSEDNIČKI IZBORI 2017.