Jezik

sr

en

BIRODI: Zloupotrebljeni rezultati monitoringa medija u kampanji

Zoran Gavrilović, direktor programa Društvo protiv korupcije Biroa za društvena istraživanja, kaže za Insajder.net da su šef Poslaničke grupe SNS-a Aleksandar Martinović i njegov zamenik Vladimir Orlić na zlonameran način upotrebili podatke te organizacije o monitoringu zastupljenosti predsedničkih kandidata u medijima.

Medija centar Beograd: Zoran Gavrilović, BIRODI
Foto: Medija centar Beograd / Zoran Gavrilović, BIRODI

Gavrilović navodi da su Martinović i Orlić, pozivajući se na Birodi, koristili samo delimične rezultate istraživanja kao argument da Vučić nije bio favorizovan na televizijama s nacionalnom frekvencijom.

Prema rečima Gavrilovića, nisu rekli koliko su vremena u procentima dobili ostali kandidati u odnosu na Vučića, kao ni koliko je vremena u centralnim informativnim emisijama bilo posvećeno aktivnostima Vučića kao premijera tokom kampanje za predsednika. Da su to izgovorili, videla bi se nesrazmerna prednost koja se ne bi mogla opravdati ni rejtingom u istraživanjima javnog mnjenja, kaže Gavrilović.

Gavrilović podseća da je monitoring Birodija obuhvatao centralne informativne emisije na televizijama RTS 1, Prva, Pink, B92, Hepi i N1. Analiza obuhvata praćenje vremenske zastupljenosti aktera na izborima i tonalitet njihovog predstavljanja, odnosno da li su u izveštajima predstavljeni pozitivno ili negativno.

BIRODI je monitoring sproveo po metodologiji zasnovanoj na pravilima koja su definisali Venecijanska komisija, Savet Evrope, ODHIR, OEBS i Direktorat EU za ljudska prava.

“Za argument da smo imali (auto)cenzorski ambijent tokom izbora indikativno je da se poslanici vlasti pozivaju na nalaze kojih nema u televizijama s nacionalnom frekvencijom, a preko kojih se informiše više od 60 odsto građana u Srbiji. To govori u prilog tezi da iza 'samogašenja' REM-a stoji predumišljaj kojim se želela omogućiti nekažnjiva promocija Aleksandra Vučića kao premijera i kandidata za predsednika Srbije. To je za posledicu imalo, po našoj analizi, da je u nekoliko slučajeva od strane Aleksandra Vučića prekršen Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije, član 29.2. Na zahtev Agencije smo joj dostavili video materijal, tako da je sada na ovom antirkopcijskom telu da odluči da li je zakon prekšen”, navodi Gavrilović.

Šef Poslaničke grupe SNS-a u Skupštini Srbije Aleksandar Martinović i njegov zamenik Vladimir Orlić juče su, pozivajući se na navodne rezultate minitoringa Birodija, pokušali da dokažu da u predizbornoj kampanji nije bilo medijske dominacije jednog kandidata – Aleksandra Vučića.

Prethodno je slične tvrdnje pozivajući se na isti izvor dokazivao Vladimir Vuletić, profesor BU i predsednik Upravnog odbora RTS-a.

Vuletić se pozvao na istraživanje Birodija kao argument za tvrdnju da je RTS je očuvao nezavisnost.

“Prema izveštaju agencije Birodi, a na osnovu praćenja svih glavnih informativnih emisija tokom mesec dana predsedničke kampanje, RTS je svim kandidatima omogućio maksimalno pozitivno predstavljanje, a obim zastupljenosti je srazmerno ujednačen”, naveo je on.

 Međutim, upravo istraživanje Birodija demantuje ovakve tvrdnje. 

Zastupljenost Vučića po dva osnova - u ulozi premijera i predsedničkog kandidata

Prema njihovom monitoringu, tokom kampanje, tačnije u periodu od 3. do 30. marta, ukupno na televizijama s javnom frekvencijom samo u centralnim informativnim emisijama Vučić je bio zastupljen 374 minuta. To je nešto više od šest sati, kao predsednički kandidat, i dodatnih 487 minuta, nešto više od osam sati kao premijer. Ovo znači da je Vučić dnevno, u posmatranom periodu, u svim centralnim informativnim emisijama imao oko 31 minut.

Birodi  - kandidati u kampanji
Birodi - kandidati u kampanji

Od ukupnog vremena posvećenog predsedničkim kandidatima Aleksandar Vučić, zbirno kao premijer i predsednički kandidat, zauzima više od 61 odsto. Od toga je više od polovine zabeleženo na TV Pink. 

Grafikon kandidat
Grafikon kandidat

Istovremeno, sledeći po zastupljenosti je kandidat Saša Janković u posmatranom periodu u centralnim informativnim emisijama televizija s nacionalnom pokrivenošću dobio 82 minuta – 90 odsto manje nego Vučić. Prema ovim podacima, Saša Janković je dobio ukupno tri minuta dnevno na svim analiziranim televizijama.

Grafika - ton
Grafika - ton

Budući da su ostali kandidati imali još manje vremena, zaključak je da je Aleksandar Vučić na televizijama dobio više prostora nego svi ostali kandidati zajedno. Ova nesrazmera još je očiglednija u slučaju televizije Pink.

Istovremeno su izveštaji, kada se radi o Vučiću, imali u najvećoj meri pozitivan ton, zaključuje Birodi.

Grafikon RTS
Grafikon RTS

Kada je reč o izveštavanju Javnog servisa RTS-a koji je bio predmet polemike, Aleksandar Vučić je u posmatranom periodu u centralnim informativnim emisijama bio zastupljen ukupno s više od 73 minuta kao premijer i 13 minuta kao predsednički kandidat.

 

 

 

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.insajder.net.